Tieteellinen tutkimus
Useat satunnaistetut kontrolloidut vertailututkimukset osoittavat manipulatiivisen hoidon tehon pitkittyneissä ja kroonisissa selkäkivuissa. Sitä suositellaankin esim. selkäkipuihin (Twomey L, Taylor J: Spine update. Exercise and spinal manipulation in the treatment of low back pain. Spine 20,1995).

Shekellen meta-analyysissä, kahdessa parhaassa tutkimuksessa löydettiin kliinisesti ja tilastollisesti merkittävä hyöty toimintakykyyn manipulaatiosta potilailla, joilla selkäkipu oli ilmaantunut 2-4 viikkoa ennen hoitoa. (Shekelle G: Spinal Manipulation. Spine 1994)

MacDonaldin (1990) avoin, kontrolloitu tutkimus osoittaa, että epäspesifillä alaselkäkivulla on hyvä vaste osteopaattiseen manipulaatiohoitoon potilailla, joilla vaivat ovat kestäneet 14-28 päivää.

Schillerin (2001) tutkimuksen mukaan rintarangan manipulaatio helpottaa mekaanista rintarankakipua. Kaularangan manipulaatio on todettu vähentävän kipuja, parantavan liikkuvuutta ja nostavan paraspinaalilihasten kipukynnystä ( Howe ym. 1983, Brodin ym.. 1985, Vernon ym. 1990, Koes ym. 1992).

Kun manipulaatio liitetään venyttelyyn ja aktiiviseen harjoitteluun, saavutetaan parempia tuloksia ja pidempiaikaisia hoitovaikutuksia (Coxhead ym. 1981, McCarthy ym 1996).

"It is not to see something first, but to establish solid connections between the previously known and hitherto unknown that constitutes the essence of scientific discovery" (Dr Hans Selye 1978)