Osteopatia ja selkäsairaudet
Osteopatia on hoitomuotona parhaimmillaan akuuteissa nikamien pikkunivelten toiminnallisissa häiriöissä. Myös eriasteisia tukirangan rappeutumaprosesseja, kuten välilevyn pullistumia ja nivelten patologisten vaivojen pahenemista, voidaan hidastaa ja joissain tapauksissa jopa estää sen avulla. Osteopatia tuo tuki- ja liikuntaelinongelmien hoitoketjun alkupäähän uuden näkökulman, sillä tällä hetkellä Suomessa hoidetaan samoilla ”lääkkeillä” sekä toiminnallisia että patologisia vaivoja.

Nykyisessä työyhteiskunnassa, jossa tietokoneen ääressä istutaan tuntikausia, lisääntyvät keskivartalon virheasennot ja niskan biomekaaninen kuormitus, joka näkyy alati kasvavana tuki- ja liikuntaelinperäisten kipujen hoitokustannuksina.
Oikein kohdistetut manuaaliset hoitotoimenpiteet taasen nopeuttavat paranemista, vähentävät sairauspoissaoloja, kipulääkkeiden käyttöä ja niistä aiheutuvia sivuvaikutuksia sekä perusterveydenhuollon kuluja.

Osteopaatin antamasta hoidosta on hyötyä sekä pitkäaikaisissa että äkillisissä kipuoireiluissa. Esimerkiksi äkillisessä alaselkäkivussa osteopaattinen manipulaatio on todettu käyväksi hoidoksi. Osteopaatin pakeille on hyvä hakeutua parin päivän sisällä kivun alkamisesta. Jotta kroonisten vaivojen synty voitaisiin tehokkaasti ennaltaehkäistä tulisi selkänikamien ja nivelten toiminnalliset häiriöt selvittää -, ja hoito aloittaa viimeistään 72 tunnin sisällä oireiden alkamisesta. (CSAG– Report, England 1997).

Valitettavasti yhä on vallalla se käsitys, että selkäkipua hoidetaan
särkylääkkeillä tai erilaisten tulehduskipulääkkeiden yhdistelmillä. Nivelten toiminnalliset häiriö- ja kiputilat eivät kuitenkaan mene ohitse itsestään, tai hoitamalla vain oiretta, vaan potilas saattaa ilman asianmukaista hoitoa oireilla vielä vuosienkin päästä.

Osteopatia ei ole hierontaa eikä myöskään yksittäinen nivelten niksauttelumenetelmä. Erilaisilla osteopaattihierojilla ja hierontavastaanotoilla ei ole mitään tekemistä korkeakoulututkinnon suorittaneiden osteopaattien kanssa. Osteopaatilta vaaditaan kliinisten tutkimustaitojen ja tiedollisten valmiuksien lisäksi intuitiivista kykyä hoitaa käsin ihmiskehoa - sekä rationaalista päättelykykyä. Osteopaatin tärkein työkalu ovat kädet, koska esimerkiksi yksittäisen selkänikaman spesifisen liikkuvuuden arvioimiseen ei ole olemassa mitään mittaria tai teknistä laitetta. Osteopaatti ei ole terapeutti, vaan ennen kaikkea kliinikko, jonka on työssään pystyttävä erotusdiagnoosin tekoon ja itsenäisiin hoitopäätöksiin.