"Any variation from health has a cause and the cause has a location. It is the business of the osteopath to locate and remove it." (A.T.Still)
» Hoito
» Milloin osteopaatille
» Vastaanotolla
» Kliininen alkututkimus
» Diagnostiikka
» Hoitomenetelmät

Milloin osteopaatille
Yleisimpiä osteopaatin tutkimia ja hoitamia vaivoja ovat : alaselkäkivut, päänsärky, niskan alueen kipu ja jäykkyystilat, niskan retkahdusvammojen jälkitilat, hermojen pinnetilat, ryhtivirheen aiheuttamat kiputilat, välilevyperäiset ongelmat, raskauden ajan selkävaivat, iskiashermon ärsytystilat, rintarangan ja kylkiluu- poikkihaarakenivelten kivut, olkapään ja kyynärpään kiputilat (mm. jäätynyt olkapää, tenniskyynärpää, hiirikäsi), lonkan alueen vaivat, reiden ja polven ongelmat, nilkan ja jalkaterän kiputilat.
Osteopaatin vastaanotolle hakeutuvat kärsivät yleensä selän- ja niskan, ja ylä- ja alaraajojen kiputiloista. Usein oireiden taustalla on henkilön iästä riippumatta nivelen ja sitä ympäröivien tukikudosten fysiologisen toiminnan häiriö ja sitä seuraava nivelen virheasento, ns. somaattinen dysfunktio. Osteopaatit ennaltaehkäisevät ja korjaavat tukikudoksissa, selkärangassa ja muilla nivelalueilla olevia kipu- ja jäykkyystiloja. Hoidolla parannetaan nivelten liikkuvuutta, elvytetään verenkiertoa ja poistetaan hermoärsytystiloja. Nämä ärsytystilat joita esim. tukiranka voi aiheuttaa autonomisen hermoston kautta, voivat ilmetä myös sisäelinjärjestelmän toiminnallisina häiriöinä. Selkäkivut myös heijastuvat usein sisäelimien alueelle ja potilaan tukirangan toimintahäiriön seurauksena ainoana oireena voivat olla esimerkiksi epämääräiset pseudoviskeraalikivut.

Osteopatia ei ole vaihtoehtohoito, koska nivelten toiminnalliset häiriötilat paranevat ainoastaan asianmukaisella manuaalisella käsittelyllä. Sille ei ole olemassa esim. lääkevaihtoehtoa. Lääkitys voi poistaa oireet joksikin aikaa, mutta ei palauta nivelen toimintaa, jolloin oireet tulevat takaisen lääkkeen vaikutuksen loputtua. Esimerkiksi selkäkivuista vain 25 % paranee vuoden kuluessa ilman hoitoa (Croft ym. 1998)

Osteopaatit ovat manipulatiivisen hoidon erikoisosaajia. Osteopaatin taitavasti suorittama manipulaatiohoito ei ole vaarallista eikä yleensä aiheuta kipua. Tosin esimerkiksi jotkin lihaksiin ja muihin tukikudoksiin kohdistuvat toimenpiteet saattavat olla kivuliaita. Hoidon jälkeen voi ilmetä 1-4 vuorokautta kestävää hoitoärsytystä, joka lievittyy yleensä paikallisella kylmähoidolla ja miedolla tulehduskipulääkkeellä. Lievä hoitoreaktio on yleisempää, mikäli potilas odottaa oireiden helpottumista eikä hakeudu ajoissa osteopaatin tutkimukseen ja hoitoon. Tämä johtaa usein vaivan kroonistumiseen ja hoidon vaikeutumiseen

Hoitokertojen määrä riippuu hoidettavasta ongelmasta. Akuutin vaivan hoitamiseen saattaa riittää yksi tai kaksi kertaa, kun taas krooninen kiputila saattaa vaatia pidempiä hoitojaksoja.

Selkäkipu
Suomalaisista aikuisista n. 80 % kärsii elämänsä aikana selkävaivoista. Usein oireiden taustalla on nivel- ja/tai lihasperäinen toiminnallinen häiriö, jolla on hyvä vaste osteopaatin antamaan hoitoon.

Päänsärky
Niskan, pään ja kaularangan alueen lihasten ja nivelten toiminnallisten ongelmien aiheuttamat päänsäryt.

Nivel- ja pehmytkudosperäiset ongelmat
Osteopaatit hoitavat rangan lisäksi kaikkiin kehon niveliin liittyviä vaivoja: lonkka, polvi, nilkka, ranne, kyynärpää, olkapää, leukanivelet. Hoidossa kiinnitetään huomiota kehossa mahdollisesti tapahtuneisiin ryhtimuutoksiin. Hoito voi kohdistua joko syyn tai oireen hoitamiseen.

Urheiluvammat
Osteopaatti voi avustaa paluuta harjoitteluun traumojen jälkeen ja ylirasitustiloissa.

Iskias
Erilaisten iskiashermojen ärsytystilojen yhteydessä jolloin hoidon tarve ja hoitomenetelmien laatu arvioidaan tapauskohtaisesti.

Leikkausten jälkeen
Erilaisten operaatioiden jälkeen voi esiintyä kudosmuutoksia ja nivelen liikerajoittuneisuutta, joihin voidaan osteopaattisin menetelmin vaikuttaa.

Lasten TULE-ongelmat
Lasten tuki- ja liikuntaelinperäiset ongelmat voivat olla seurausta hankalasta synnytyksestä tai kasvun aikana ilmaantuneista kipu ja jäykkyystiloista.

Skolioosi
Skolioosissa kieroselkäisyys voi olla jo kasvuiässä tai aikuisiässä tullut ryhtimuutos. Selkäkivun esiintyvyys skolioosi-potilailla on suuri (Mayo ym. 1994). Manuaalisten hoitojen ja aktiivisten harjoitteiden yhdistelmä voi parantaa rangan liikkuvuutta ja vähentää kipuoireilua.

Nivelrikko
Nivelrikko on ikääntymiseen liittyvä prosessi, jossa nivelpinnat kuluvat ja aiheuttavat liikerajoitusta ja ympäröivien lihasten kipua. Osteopaattinen hoito ei korjaa muutoksia nivelpinnoissa, mutta voi lisätä liikkuvuutta ja helpottaa kipuja. Tällä voi olla pitkäaikaisvaikutuksia oireisiin ja ennusteeseen.

Raskaudenaikaiset selkäkivut
Raskauden aikaiset hormonaaliset muutokset löystyttävät nivelsiteitä ja kehon painopiste muuttuu. Seurauksena voi olla selkäkipuja ja epämukavuuden tunnetta, joihin osteopaatin suorittamasta liikehoidosta voi olla apua.

Astma ja hengityselinongelmat
Astmaattisiin tiloihin liittyy rintarangan, kylkiluiden ja hengityslihasten toiminnallisia kipu- ja jäykkyystiloja. Näiden hoitaminen osteopaattisin menetelmin voi helpottaa oloa ja tukea mahdollista lääkitystä.