"A student of life must take in all parts and study their uses and relations to other parts and systems." (A.T.Still)
» Hoito
» Milloin osteopaatille
» Vastaanotolla
» Kliininen alkututkimus
» Diagnostiikka
» Hoitomenetelmät

Diagnostiikka
Osteopaatin tulee olla koulutettu erotusdiagnostiikkaan niin, että viskeraalisiin sairauksiin kuuluva kipu, joka voi muistuttaa tuki- ja liikuntaelimistöstä lähtevää kipua, pystytään erottamaan tai niitä osataan epäillä. On tärkeää että osteopaatti pystyy erottamaan somaattista alkuperää olevan ja sisäelinperäisen kivun, sekä paikallisen että heijastekivun.

Nivelten toiminnallisten ongelmien diagnostiikassa otetaan huomioon kaikki niihin liittyvät kudosrakenteet, jotka voivat olla yhteydessä vaivan syntyyn joko primaaristi tai sekundaarisesti. Osteopatiassa käytetään pääasiassa termiä somaattinen toimintahäiriö eli "somatic dysfunction" (Korr 1976).

Amerikkalaisessa tautiluokituksessa se on määritelty näin : "somaattinen dysfunktio tarkoittaa kehon somaattisen järjestelmän; tukirakenteiden, nivelten ja pehmytkudosten sekä niihin liittyvän verenkierron, imusuoniston ja hermoston häiriintynyttä tai muuttunutta toimintaa" The educational council on osteopathic principles (1982), Kuchera - Kuchera

Sen diagnostiset kriteerit ovat: epäsymmetria, kudosmuutokset, nivelen liikelaajuuden väheneminen ja arkuus. (Greenman 1996, Ward 1997) Löydökset voivat vaihdella akuuteissa ja kroonissa tapauksissa.

Osteopatiassa tarkastellaan myös sisäelinten ja tukirangan toimintahäiriöiden neurofysiologista yhteyttä ja otetaan huomioon autonomisen hermoston vaikutus potilaan oireiden tai sairauden syntymiseen. Denslow ja Korr löysivät ja dokumentoivat somaattisen dysfunktion ja sympaattisen hermoston yhteyden sekä hankkivat niistä kokemuksellisia todisteita jo 1940-1960 luvuilla. Osteopaatin tulisi olla tietoinen toimintahäiriöiden sekä neurobiologisista että patokinesiologisista malleista ja osteopaattisen hoidon fysiologisista perusteista, koska niillä on usein vaikutusta proknoosiin ja hoitomenetelmien valintaan.